طراحی مجتمع های اداری نوین (شهر اینترنتی دبی)

طراحی مجتمع های اداری نوین (شهر اینترنتی دبی)

طراحی مجتمع های اداری نوین (شهر اینترنتی دبی)

طراحی مجتمع های اداری نوین (شهر اینترنتی دبی)

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

خوش آمدید
تبلیغات
اخبار:
نویسندگان
برچسب ها :

طراحی مجتمع های اداری نوین (شهر اینترنتی دبی)

,
طراحی مجتمع های اداری نوین (شهر اینترنتی دبی)

امروزه با وجود تخصصي تر شدن رشته هاي علمي , در مواردي مرزبندي قطعي و مشخص در مورد حوزه هاي مختلف علم و تعلق يک مسئله به يک حيطه ي علمي خاص قائل شد.به عنوان مثال معماري با محيط زيست و شرايط اقليمي , روانشناسي , مديريت , جامعه شناسي , اقتصاد و ... ارتباط متقابل داشته و بر هم تاثير گذارند.معماري جامع گرا است و يک اثر موفق زماني خلق مي شود که در روند طراحي آن , گروه طراحي با ديدي جامع و کلي نگر و با همکاري تيم هاي متشکل از متخصصان علوم مرتبط با موضوع , با در نظر گرفتن جنبه هاي متفاوت امر و بررسي از زواياي مختلف به دور از هر گونه تفکرات و انديشه هاي تک بعدي , اقدام نمايد

 

معماري به طور قطع و يقين , نظامي فراگير و چند ساحتي (چند بعدي)است.به گفته ي آلوار آلتو : معماري پديده اي است مرکب که عملا تمام فعاليت بشري را تحت پوشش قرار مي دهد . از ديدگاه جامع نگري , معماران تک بعدي شايسته را بايد يه عنوان مشاوران تخصصي در نظر گرفت . هر معمار جامع نگر بايد نظريات ايشان را مطالعه و بررسي نموده و در نهايت انها را با هم در آميزد .

معماران تک بعدي اشخاصي هستند که در راه خلق يک اثر فقط به يک جنبه ي خاص اشاره کرده و در اين راه هر چيزي را فداي تامين اين جنبه مي کنند , مانند معماران نماساز که فقط به جلوه ي بيروني نما توجه داشته و از ديگر مسائل فني و فضاي ساختمان غافل مي مانند .

در اين مقاله سعي بر اين است که ارتباط , تاثيرگذاري و تاثيرپذيري متقابل معماري با ديگر حيطه هاي علمي در راه خلق يک اثر مورد بررسي قرار گيرد . به عنوان نمونه يک مجتمع اداري مد نظر قرار گرفته و در راستاي طراحي ان فارغ از در نظر گرفتن استاندارد ها و مسائل مبتني بر سيستمهاي عملکردي خاص ,اثرات متقابل مسائل مختلفي همچون محيط زيست و شرايط اقليمي , مسائل روانشناسي کارمندان و مراجعان , مسائل تکنولوژيک و جز اينها و اثرات آن بر طراحي فضاهاي اداري بررسي خواهد شد.

 

 شرايط اقليمي و زيست محيطي

ايجاد مجموعه هايي با ناديده گرفتن مسائل زيست محيطي و شرايط اقليمي محيط , منجر به شکل گيري اثاري به صورت توده هاي جدا از محيط و حتي اسيب رسان به آن شده است , استدلال برخي سازندگان در برخي شرايط مبني بر ترجيح تامين شرايط آسايش استفاده کنندگان بر مسائل اقليمي , شايد پوششي باشد جهت پنهان کردن تفکرات نا صحيح , غير اصولي , غير علمي,مادي گرايانه و منفعت طلبانه ي خويش.

معماري هم ساز با اقليم با تطابق با شرايط اقليمي محيط , شرايط مطلوب اسايش انساني از نظر درجه حرارت , ميزان رطوبت و مانند اينها را در فضاهاي داخلي با حداقل کاربرد وسايل سرمايش , گرمايش و تنها با تمهيدات و تفکرات علمي معمارانه فراهم مي کند, اين نوع معماري از نظر اقتصادي نيز با کاهش قابل ملاحضه ي ميزان مصرف انرژي موثر است.

 

ايجاد فضاهاي سبز

پيامدهاي توسعه ي شهري نامناسب و پيچيدگي معضلات زيست محيطي انها, موجوديت فضاي سبز و گسترش آن را براي هميشه اجتناب نا پذير کرده است . شهر ها به عنوان کانون هاي تمرکز فعاليت و زندگي انسانها براي اين که بتوانند پايداري خود را تضمين کنند چاره اي جز پذيرش ساختاري و کارکردي متأثر از سيستمهاي طبيعي را ندارند. فضاهاي سبز , شهر ها را به عنوان محيط زيست و محيط عملکردي انسانها معنادار ساخته و با مقابله با اثرات سوء گسترش صنعت و کاربرد نادرست تکنولوژي از طريق تعادل بخشي در سيستمهاي اکولوژيک و ارتقاء سطح زيبايي يصري باعث افزايش کيفيت زيستي شهرها مي شوند .

در مکانهاي مختلف يک شهر ايجاد فضاهاي سبز تحت عنوان ساخت و احداث پارک ها و فضاهاي تفريحي شهري تبلور مي يابد , اما بايد توجه کرد اين تنها راه موجود نيست و مي توان فضاهاي طبيعي –تفريحي را در محيط هاي کاري افراد ساکن در شهر به راحتي ايجاد نمود و با جانمايي مجموعه ها و فضاهاي اداري در دل آنها و ايجاد ارتباط منطقي و هماهنگ ما بين آنها مجموعه هايي پديد آورد که کارمندان و مراجعان در طول ساعات اداري و حين کار از آرامش و نشاط ناشي از شرايط خاص محيط برخوردار شده و در عين حال در طول روز و علاوه بر آن پس از ساعات کار اداري , مجموعه به عنوان يک فضاي شهري در خدمت مردم قرار گرفته و به مکاني براي عرضه ي فعاليت هاي تفريحي-فرهنگي-آموزشي – اجتماعي و مانند اينها تبديل شود و بتوان ار آن به عنوان مکاني براي گردهمايي افراد جامعه و يا محلي براي آموزش عمومي استفاده کرد .

مجموعه شهر اينترنتي دبي , مقر نمايندگي شرکتهاي بزرگ فعال در زمينه ي رايانه و ارتباطات و تکنولوژي مرتبط , در چنين بستري ايجاد شده است.

 

روانشناسي

انسان گرامي ترين گوهر آفرينش و ناشناخته ترين آن است .رفتار آدمي تابع انديشه ها , احساسات , انگيزه ها , خواسته ها دروني و عوامل فطري و پرورشي او است که در موقعيت هاي مختلف به صورت هاي گوناگون ظاهر مي شود .براي آشنايي با ابعاد مختلف وجود آدمي , آشنايي با روانشناسي و علوم رفتاري ضروري است. روانشناسي علم تازه اي است که از اوايل قرن گذشته به تدريج رو به پيشرفت گذاشته و اگر چه قبل از ان فلاسفه و حکماء مسائل رواني را به طور گوناگون مطرح کرده اند , ولي جنبه هاي علمي و تجربي آن کاملا تازگي دارد . پرداختن به روانشناسي در حيطه ي کار مديريت ع ظهور نهضت روابط انساني , توجه به انگيزش و مسائل انگيزشي در سازمان و مانند اينها موضوعاتي است که از سالهاي دهه ي 1970 ميلادي به بعد مطرح شده و امروزه کمتر مقاله اي در زمينه مديريت مي توان يافت که به يکي از ابعاد علوم روانشناسي و رفتاري در ان توجه نشده باشد.

با توجه به طراحي و ساخت سازمان ها و مجتمع هاي اداري توسط معماران , ضرورت آشنايي اين افراد با مسائل رواني کارکنان و کارمندان پر رنگ تر مي شود , زيرا فضاي خلق شده توسط معماران بايستي مورد استفاده کارمندان يک سازمان قرار گرفته و ماهيت فضا اثرات رواني خاصي را بر آن ها ايجاد کند . در صورتي که يک فضا و مجموعه از لحاظ اصول معماري ع هنري و روانشناسي به صورت منطقي و درست طراحي شود , علاوه بر ايجاد نشاط , شادابي و انگيزه ي کافي در کارکنان مي تواند با رعايت نکات خاص و ساده اي در چيدمان فضاها و مبلمان داخلي , استرس هاي ناشي از محيط کاري را به حداقل برساند.

مهمترين منبع هر سازمان نيروي انساني شاغل در ان است و اين نيروي انساني در صورتي که داراي انگيزه , رضايت و وجدان کاري باشد با به کارگيري توان و تخصص خود موجب پيشرفت سازمان را مي شود, و چون سازمان جزئي از مجموعه کل يک کشور است با موفقيت سازمان , شاهد رشد, تعالي و موفقيت مجموعه يک جامعه نيز خواهيم بود.

 

 

بنابراين علاوه بر بررسي و رعايت استاندارد ها و نکات فني لازم جهت طراحي و شناخت نيازها و اهداف يک مجموعه اداري و تلاش در جهت تامين انها , مسائل رواني استفاده کنندگان , موارد موثر در ايجاد فضاي آرامش بخش اداري, جنبه هاي ميان افراد طراحي فضاهاي کاري و غيره نيز در روند طراحي بايد مورد توجه قرار گيرند تا حاصل کار, مجموعه اي کارآ, در جهت تامين اهداف و نيازهاي فضايي و عملکردي و رواني استفاده کنندگان باشد.

 

تکنولوژي

امروزه طراحان محيط کار با توجه به شرايط جديد جامعه ي امروزي در مقايسه با گذشته از لحاظ پيشرفت هاي تکنولوژي و تغييرات سلسله مراتب مديريتي در شازمانها و نياز هاي امروزي کارمندان , دست به نوآوري هايي در زمينه طراحي دفتر کار زده اند. عامل بنيادي و سبب ساز اين تغيير و تحول , انسان و روحيات او بوده است . اوضاع , شرايط و ويژگي هاي زندگي امروزي انسان ها ئر مقايسه با گذشته تفاوت هاي زيادي کرده و شرايط متفاوت , نياز ها و خواسته هاي متفاوتي را نيز به دنبال داشته است .

ظهور رايانه و افزايش کاربري آن در تمام شئون زندگي انسان , در طراحي فضاهاي کاري و اداري جديد نيز تاثير گذار بوده است . امروزه در همه ي دفاتر , بايگاني, محاسبات , آمار گيري , نامه نگاري , اصلاع رساني و کارهايي از اين دست بر خلاف گذشته توسط رايانه انجام مي گيرد , بنا بر اين ديگر نيازي به پيش بيني فضاهاي وسيع و قفسه هاي حجيم براي بايگاني اسناد و مدارک و محلهايي براي کارهاي دستي بسيار وسيع نيست ؛ در عوض خلق فضا و مبلمان مناسب و قابل انعطاف براي بهترين کارايي به هنگام کار با رايانه و سيستم هاي جديد عملکردي ادارات مد نظر طراحان قرار گرفته است . به اين ترتيب دفاتر اداري امروزي با وجود آمدن يک سري زير ساختها و امکانات مثل شبکه هاي رايانه اي , تغيير سيستمهاي عملکردي , نياز ها و داشتن شرايط متفاوت نسبت به کذشته و روند انجام برخي فعاليتها در آن ها دگرگون و يا بهينه شده اند.

ارگونومي

"ارگونومي علمي است که با تعامل فيزيکي و رفتار هاي انسان و محيط کار , ابزار و شرايط کلي حاکم بر کار سروکار دارد و از طريق تطابق کار با و توانمندي هاي او به دنبال دستيابي به حداکثر سطح ايمني , بازدهي و راحتي در محيط کار است ." اگر يک شکل يا فضايي به منظور استفاده ي انسان طراحي يا در نظر گرفته شده باشد , بايد شکل و ابعاد آن از شکل و ابعاد بدن انسان , ويژگي هاي حواس انساني و اطلاعات قابل تاييد تجربيات انساني تبعيت کند. ارگونومي دانش جواني است که با کوشش براي ايجاد تناسب ميان ابعاد و آرايش ساختمان , ابزار و تجهيزات و ماشينها و محيط کار با ويژگيها و ابعاد انسانها , به افزايش بهره وري توليد و حفظ تندرستي جسماني و رواني کلرکنان کمک کند .

نتيجه گيري

يک ساختمان بدون ظاهر سازي دروغين , حجيم نبودن و با تواضع , آرامي و هماهنگي با محيط در مردم احساس نوعي صميميت و همراهي مي کند , مردم بايد حس کنند که يک تشکيلات اداري متعلق به انان و براي خدمت به آنهاست . يک بناي متظاهرانه و ناهماهنگ با محيط نتيجه اي جز احساس جدايي و عدم مشارکت مردم را در پي نخواهد داشت .

بنا به تصور بسياري از مردم چه خواص و چه عوام آثار خلاقه ي معماري داراي ترکيب هاي غير معمول , بي نظير , شگفت انگيز و عجيب و غريب هستند .کارهايي که هيچ يک از اين ويژگي ها را دارا نباشد و شايد به آرامي در هماهنگي با محيط خود هدفي را که از انها انتظار ميرود انجام مي دهند , ممکن از سوي خيلي ها به عنوان دستاوردهايي ارزنده مورد توجه قرار نگيرد.

معمار به عنوان خالق فضا , در اين آفرينش بايد به نيازها , شرايط , اهداف و خواسته هاي مصرف کنندگان توجه کافي داشته و تمامي آنها را در طراحي خود لحاظ کند . بکارگيري تمامي استاندارد ها و نکات فني در رابطه با هر نوع کاربري خاص فضايي امري ضروري است , اما حاصل کار طراحي زماني موفق و کارآمد خوانده مي شود که علاوه بر تمامي موارد مذکور , شرايط روحي , راني , و فيزيکي استفاده کنندگان را نيز مد نظر قرار دهد , و کليت مجموعه بتواند نيازهاي عملکردي , فضايي , رواني استفاده کنندگان را به بهترين صورت برآورده کند .



نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







مطالب مرتبط
پنل کاربری
نام کاربری
رمز عبور
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره ی سایت
بزرگ ترین وب سایت تخصصی ارایه دهنده مطالب و فایل های معماری این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد .